19. září 2017

Ze života dárcovských výzev aneb Míša a Via slavily narozeniny!

Svět už si na dárcovské výzvy (peer to peer fundraising) zvyknul a i v Čechách se tenhle fenomén velmi rychle rozjíždí. Rádi bychom, aby se k vám dostalo co nejvíce informací o tom, jak dárcovské výzvy úspěšně spustit, a jak je zakomponovat do fundraisingového plánu vaší organizace. Chceme také inspirovat ambasadory všech neziskovek a ukázat jim, že výzva není žádná věda a lze si ji užít.

Přinášíme vám zkušenost naší kolegyně Míši s její narozeninovou dárcovskou výzvou a doufáme, že vám její rady usnadní plavbu peer to peer fundraisingovými vodami.

Míša se před nedávnem rozhodla, že udělá dárcovskou výzvu pro Nadaci Via, kde vede fundraisingové oddělení, a která je jejímu srdci blízká nejen po pracovní stránce. A kdy jindy než při příležitosti narozenin?! Kulaté narozeniny totiž slavila nejenom ona, ale i samotná nadace. Pro výzvu si zvolila jeden z nadačních projektů zaměřených na podporu aktivních lidí, kteří ve své komunitě bojují proti korupci a nepravostem ve veřejném prostoru – Rychlé granty. Odhodlala se a nastavila cílovou částku na 40 000 Kč. A jak to nakonec dopadlo? Ze 155 oslovených lidí výzvu podpořilo 66 dárců, kteří dohromady přispěli částkou téměř 60 000 Kč. To vše za 1 měsíc. My z Darujme.cz máme z Míšiny výzvy velkou radost!

A protože si Míša celou dobu poctivě psala poznámky o tom, co si z celého procesu odnesla, jak se poučila a jaké vzkazy má pro vás, rádi bychom vám je prostřednictvím tohoto článku předali.

1.) Neziskovka by vždy měla kontaktovat a podporovat svého ambasadora, který se pro ni rozhodl udělat výzvu, a podpořit jej. Míšu tak procesem provedla specialistka online fundraisingu z Nadace Via. Přestože je Míša sama fundraiserka, pomoc kolegyně Kristýny velmi ocenila: „Nebyla jsem na to sama a věděla jsem, že mi organizace fandí.“

2.) Kulaté narozeniny jsou skvělá příležitost k výzvě. Oproti dvěma předchozím „běhacím“ výzvám se Míše na narozeniny žádalo o dary mnohem lépe. Narozeniny (a zejména ty kulaté) se zkrátka osvědčily v tom, že lidé přispějí raději a příspěvek berou jako formu dárku. Má to však i své mínusy. Někteří blízcí pravděpodobně budou trvat na tom, že vás chtějí obdarovat klasickým dárkem a nebudou tolik ochotni podpořit vaši výzvu.

3.) Nebojte se nastavit vyšší cílovou částku a vyšší částku na tlačítkách. Vyšší částka motivuje a spousta lidí z Míšiny zkušenosti ráda „dorovnává“, protože i fundraising může být přece zábavná hra!

4.) Představte srozumitelně projekt, na který fundraisujete. Vaše okolí bude rádo vědět, kam jejich příspěvek poputuje. Zaujme-li je daný projekt, může se stát, že budou chtít sami od sebe přispívat pravidelně, dobrovolničit nebo se jiným způsobem zapojit. Míše se tak na základě výzvy ozvalo několik přátel s prosbou, že by se rádi dozvěděli o Rychlých grantech víc.

5.) Vyšetřete si čas na „naklikání“ výzvy a oslovení potenciálních dárců. Připravte se, že nějaký ten večer to zabere. Dle Míšiných slov to byly večery dva. A pak zhruba jeden další večer na poděkování a samozřejmě i na čilý život na sociálních sítích.

6.) Osobní oslovení je pravidlo číslo jedna. Lidé si toho rozhodně všímají a potěší je, přidáte-li do e-mailu nějakou informaci, která je určena pouze jim. Ocení, že nejsou jen další položkou ze seznamu, na kterou se aplikuje Ctrl C/Ctrl V – do ničeho podobného by Míša rozhodně nešla a vybraná částka budiž svědkem, že její rozhodnutí přineslo ovoce!

7.) Ozvláštněte svou výzvu doplňujícím obsahem. Fotky a videa jsou nejoblíbenější. To potvrzuje i Míša a dodává, že lidí se dotkne, pokud s nimi sdílíte něco osobnějšího jako je třeba fotka z dětství.

8.) Žijte s výzvou a mluvte o ní při každodenních setkáních, která život přináší. Určitě vám pak přinese nové dárce a příspěvky. Lidé si sice e-mail přečtou, ale mnohdy zapomenou, že chtěli darovat. Míša nám prozradila, že nakonec nevyužila svůj záložní „plán B“ – tzn. že se e-mailem připomene všem, které oslovila, ale kteří zatím nedarovali. Důvod byl prostý. Během měsíce se totiž s mnoha oslovenými potkala osobně, ať už na svatbě kamarádky, narozeninové oslavě nebo u kafe. O výzvě s nimi přímo mluvila, a tak se namísto elektronické připomínky připomněla osobně. Lidem se to líbilo a obratem její výzvu podpořili.

9.) Nebojte se ani zmíněných elektronických reminderů. Přidejte si na facebookovou zeď post o výzvě a dejte průběžně vědět, jak se vám i výzvě daří. Díky takovému postu Míše přibyli hned 3 dárci. V průběhu také pošlete reminder e-mailem a když vám to vyjde jako Míše, potkejte se s oslovenými známými a o výzvě s nimi mluvte.

10.) Děkujte. Sama Míša posílala děkovné e-maily hned po přijetí daru, těsně před skončením výzvy i po jejím ukončení. A nezapomněla ani na poděkování na facebookovém profilu.

A bonusový jedenáctý poznatek je o tom, že solidarita ostatních „ex-ambasadorů“ dárcovských výzev existuje a hodně pomáhá. Tím, že si všichni bývalí ambasadoři procesem výzvy sami prošli, nenechají vás na holičkách a pošlou příspěvek či slova podpory. A to se hlavně na začátku výzvy může víc než hodit!

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci