8. listopadu 2023 | Online fundraisingové tipy

UTM parametry: Měřte úspěch dárcovské kampaně přímo v Darujme.cz

Pokud pro získání dárců využíváte různé kanály, různá sdělení, různé typy reklamy atd., pravděpodobně Vás bude zajímat (mělo by!), která kombinace má na akvizici největší účinek. Pro takové vyhodnocení se běžně využívají UTM parametry a jejich vyhodnocení v Google Analytics. UTM parametry si ale můžete nastavit i pro vaši dárcovskou stránku nebo dárcovský formulář přímo v Darujme.cz a měřit tak zdroje návštěv bez použití Google Analytics. Dozvíte se tak velmi snadno, odkud se lidé na formulář proklikávají a co vám tedy funguje nejvíc. Darovali lidé na základě emailingu nebo z odkazů na sociálních sítích? Přivedly více návštěv placené reklamy nebo neplacený dosah? Byla v kampani úspěšnější fotka s pejskem nebo s kočkou?

Dá se tedy říci, že abyste měli přehled, odkud se lidé nejčastěji dostanou na stránku vaší dárcovské kampaně nebo k ní náležející darovací formulář na Darujme.cz, měli byste používat pro různé kanály vždy různé odkazy. Základ odkazu bude v našem případě URL projektu https://www.darujme.cz/projekt/1206512 a za něj si vždy doplníme další parametr podle toho, odkud na stránku odkazujeme, o jakou jde kampaň apod.

Jak fungují UTM parametry pro Google Analytics

Než se ale podíváme, jak na Darujme.cz UTM parametry nastavit, řekneme si o nich některé základní informace. UTM parametry obecně slouží k segmentování Vašich získaných návštěvníků (dárců), podle toho odkud jste je získali. Parametrů existuje celá řada, ale běžně se využívají dva až tři základní:

utm_source (zdroj návštěvy – např. Facebook, newsletter, Sklik)
utm_medium (typ odkazu – např. banner, cpc, ppc, email)
utm_campaign (konkrétní kampaň – např. Vánoční dárek, Pravidelný dar)

Tyto parametry se následně přidávají k URL odkazu, kterým odkazujete na váš cíl. Při jejich nastavování je zároveň důležité dodržet jednotné názvosloví, aby se Vám nestalo, že jednou budou akvizice z reklamy vedené jako “ads” a podruhé jako “reklama”. Dobré je také využívat jen malá písmena, protože některé systémy mohou pojmy “facebook” a “Facebook” vyhodnotit jako dva odlišné zdroje.

Výsledná URL pro Google analytics pak například vypadá takto:

https://www.darujme.cz/projekt/1206512?utm_source=nwl&utm_medium=blog&utm_campaign=nastaveni-utm

Například z této URL zjistíme, že člověk navštívil naši stránku nebo formulář naší dárcovské kampaně číslo 1206512 z prokliku v newsletteru na článek na našem blogu o nastavení UTM parametrů. Pokud využíváte k měření návštěv vašeho webu Google Analytics, budete používat právě tuto podobu odkazů.

Chcete-li měřit zdroje návštěv vaší darovací stránky nebo darovacího formuláře na Darujme.cz (obě stránky si předávají informace mezi sebou, takže v tuto chvíli se budou měřit společně) přes UTM parametry, Google Analytics k tomu nepotřebujete a měřit můžete za pár chvil přímo v Darujme.cz.

Jak nastavit UTM parametry v Darujme.cz

Pro využití UTM parametrů v rámci Darujme je nutné provést několik kroků:

1.Nastavit v dárcovském formuláři potřebná pole. To provedete v nastavení projektu, sekce Pokročilá nastavení.

2. Vyberete možnost Upravit dárcovský formulář.

 

3. Zvolíte možnost Přidat vlastní formulářový prvek.

 

4. Následně vyplníte typ pole – Skrytá hodnota, Popis nového pole (utm_source, utm_medium nebo utm_campaign) a ostatní pole necháte v tomto případě prázdná. Stejně budete postupovat pro další parametry. Nezapomeňte projekt na konci stránky uložit.

 

5. Následně je nutné doplnit UTM parametry do odkazů ve Vašich kampaních, newsletterech atd. Pro správné zapsání dat k darům v rámci Darujme.cz, je nutné využít upravenou verzi URL, kdy se přidaná pole zapisují jako “custom[název pole]”, například tedy “custom[utm_source]. Výsledná URL by tak vypadala takto:https://www.darujme.cz/projekt/1206512?custom[utm_source]=nwl&custom[utm_medium]=blog&custom[utm_campaign]=nastaveni-utm

 

6. Pokud budete mít vše nastaveno, nezáleží, zda budete odkazovat na Vaši projektovou stránku (/projekt/číslo) nebo rovnou na formulář (/darovat/číslo), protože v rámci Darujme.cz si stránky informace předají.

 

7. Sesbíraná data následně uvidíte v informacích u jednotlivých darů, v exportu a získáte je i přes naše API.

 

S daty potom můžete pracovat buď přímo v exportovaném excelu (grafy, kontingenční tabulky) nebo je importovat do Vašeho CRM. Snadno si tak vytvoříte přehled o tom, odkud přicházejí Vaši dárci a kam zaměřit další kampaně.

V případě, že budete potřebovat s nastavením vlastních polí pro UTM parametry na Darujme.cz poradit, můžete se na nás obrátit prostřednictvím emailu podpora@darujme.cz.

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci