Co nebo spíše kdo je Škola Lokahi?
Lokahi vzniká v roce 2021 jako komunitní škola, a to z potřeby rodičů a průvodců najít pro své děti takové místo ke vzdělávání, které bude nabízet návaznost na zdejší alternativní školky. Těch je v regionu spousta, ale podobně smýšlejících škol je v našem okolí pramálo.
V příštím školním roce (2022/2023) bychom rádi uspěli s registrací obou stupňů školy pod MŠMT (od čehož se právě bude odvíjet i rychlost rekonstrukce školní budovy), tak abychom mohli být spolu-financováni ze státního rozpočtu a nebyli nuceni navyšovat školné v neregistrované škole. S úspěšnou registrací bychom mohli dětem zajistit stabilní a pestrý tým průvodců, vytvářet jim podnětnejší výukové prostředí, a poskytovat jim celkově kvalitnější vzdělávání. Našim cílem není soukromá škola pro nejbohatší vrstvu rodičů, a ani nechceme ze školy tvořit výdělečný podnik pro podílníky. I z toho důvodu bychom rádi školu vedli jako školní právnickou osobu, a udrželi ji tak dostupnou pro široké spektrum rodičů.
Více o tom proč škola vzniká se dozvíte i z našeho videa:
Jaké jsou pilíře školy a co může dětem a jejich rodičům nabídnout?
To, že teprve vznikáme, může být z pohledu části lidí bráno jako deficit. Ale vše má svůj počátek a největší smysl nám to dává ve chvíli, kdy vzešla potřeba větší skupiny lidí - komunity. To tedy naopak bereme jako velkou výhodu. Nic nevzniká neúčelně, nahodile, ale z reálných potřeb lidí, kteří k sobě mají blízko. O všem se společně bavíme, rodiče mají možnost na samém počátku do celého procesu vstupovat a školu tvořit s námi. Co se východisek a pilířů školy týče, jsme velmi inspirováni svobodnými demokratickými školami a Montessori pedagogikou. Děti budou mít v naší škole možnost spolurozhodovat o vnitřních pravidlech, o přijímání nových průvodců a nebo o akcích a výletech školy. Dostanou také do ruky zodpovědnost za své učení a budou se moci rozhodnout, jaké lekce v rámci týdenní výuky navštíví. Klíčové jsou pro nás i sociální dovednosti, schopnost dětí spolupracovat v týmu a tvořit projekty ve věkově smíšených skupinách, slovní hodnocení dětí a především jejich vlastní sebehodnocení, nenásilná komunikace napříč vztahy ve škole, respekt k přírodě. O tom, jak celý příběh začal si můžete přečíst také v článku Respektu.
Jak velké děti mohou Lokahi navštěvovat?
V letošní komunitní třídě máme zapsané děti především do prvního trojročí (přibližně 12 děti v rozmezí 1.-3. třída) a 6 dětí do druhého trojročí.
V jakých jazycích bude probíhat výuka?
Protože je velká část naší komunity polsky mluvící nebo přímo polské národnosti, přirozeně vzešla potřeba i polské výuky. Z finančních důvodů nebude možné ji už letos realizovat v takovém rozsahu, v jakém bychom si představovali - v registrované škole bychom si přáli ve výuce vždy jednoho polsky mluvícího pedagoga, který bude jakýkoli předmět obohacovat polskou slovní zásobou, letos máme alespoň zajištěnou výuku polštiny jako jazyka. Všechny předměty by tak byly vedeny v českém i polském jazyce díky spolupráci pedagogů. Jeden den v týdnu navíc budou předměty pouze v angličtině, která je pro nás neméně důležitá a s její výukou budeme začínat už v 1. trojročí. Děti budou mít možnost navštěvovat i výuku dalších jazyků, například němčiny.
Na co využijete finanční prostředky z darů?
Tento projekt jsme vytvořili především pro 1. rok naší existence, tedy na vybavení třídy, na stoly a židle pro děti, regály na pomůcky a pomůcky a na zaplacení prvního roku provozu školní budovy v Chotěbuzi. K tomuto účelu potřebujeme získat přibližně 250 tisíc korun. Dále budeme rádi za každého sponzora a dárce, který nám finančně i jinak pomůže s rekonstrukcí školy. Přestože máme několik sponzorů i mezi rodiči, na rekonstrukci bude bohužel potřeba mnohem vyšší částka.
Školní budova, na jejíž rekonstrukci se chystáme.
Za všechny Vámi poskytnuté finanční dary Vám jménem všech dětí a rodičů děkujeme.
Tým Školy Lokahi
Lokahi vzniká v roce 2021 jako komunitní škola, a to z potřeby rodičů a průvodců najít pro své děti takové místo ke vzdělávání, které bude nabízet návaznost na zdejší alternativní školky. Těch je v regionu spousta, ale podobně smýšlejících škol je v našem okolí pramálo.
V příštím školním roce (2022/2023) bychom rádi uspěli s registrací obou stupňů školy pod MŠMT (od čehož se právě bude odvíjet i rychlost rekonstrukce školní budovy), tak abychom mohli být spolu-financováni ze státního rozpočtu a nebyli nuceni navyšovat školné v neregistrované škole. S úspěšnou registrací bychom mohli dětem zajistit stabilní a pestrý tým průvodců, vytvářet jim podnětnejší výukové prostředí, a poskytovat jim celkově kvalitnější vzdělávání. Našim cílem není soukromá škola pro nejbohatší vrstvu rodičů, a ani nechceme ze školy tvořit výdělečný podnik pro podílníky. I z toho důvodu bychom rádi školu vedli jako školní právnickou osobu, a udrželi ji tak dostupnou pro široké spektrum rodičů.
Více o tom proč škola vzniká se dozvíte i z našeho videa:
Jaké jsou pilíře školy a co může dětem a jejich rodičům nabídnout?
To, že teprve vznikáme, může být z pohledu části lidí bráno jako deficit. Ale vše má svůj počátek a největší smysl nám to dává ve chvíli, kdy vzešla potřeba větší skupiny lidí - komunity. To tedy naopak bereme jako velkou výhodu. Nic nevzniká neúčelně, nahodile, ale z reálných potřeb lidí, kteří k sobě mají blízko. O všem se společně bavíme, rodiče mají možnost na samém počátku do celého procesu vstupovat a školu tvořit s námi. Co se východisek a pilířů školy týče, jsme velmi inspirováni svobodnými demokratickými školami a Montessori pedagogikou. Děti budou mít v naší škole možnost spolurozhodovat o vnitřních pravidlech, o přijímání nových průvodců a nebo o akcích a výletech školy. Dostanou také do ruky zodpovědnost za své učení a budou se moci rozhodnout, jaké lekce v rámci týdenní výuky navštíví. Klíčové jsou pro nás i sociální dovednosti, schopnost dětí spolupracovat v týmu a tvořit projekty ve věkově smíšených skupinách, slovní hodnocení dětí a především jejich vlastní sebehodnocení, nenásilná komunikace napříč vztahy ve škole, respekt k přírodě. O tom, jak celý příběh začal si můžete přečíst také v článku Respektu.
Jak velké děti mohou Lokahi navštěvovat?
V letošní komunitní třídě máme zapsané děti především do prvního trojročí (přibližně 12 děti v rozmezí 1.-3. třída) a 6 dětí do druhého trojročí.
V jakých jazycích bude probíhat výuka?
Protože je velká část naší komunity polsky mluvící nebo přímo polské národnosti, přirozeně vzešla potřeba i polské výuky. Z finančních důvodů nebude možné ji už letos realizovat v takovém rozsahu, v jakém bychom si představovali - v registrované škole bychom si přáli ve výuce vždy jednoho polsky mluvícího pedagoga, který bude jakýkoli předmět obohacovat polskou slovní zásobou, letos máme alespoň zajištěnou výuku polštiny jako jazyka. Všechny předměty by tak byly vedeny v českém i polském jazyce díky spolupráci pedagogů. Jeden den v týdnu navíc budou předměty pouze v angličtině, která je pro nás neméně důležitá a s její výukou budeme začínat už v 1. trojročí. Děti budou mít možnost navštěvovat i výuku dalších jazyků, například němčiny.
Na co využijete finanční prostředky z darů?
Tento projekt jsme vytvořili především pro 1. rok naší existence, tedy na vybavení třídy, na stoly a židle pro děti, regály na pomůcky a pomůcky a na zaplacení prvního roku provozu školní budovy v Chotěbuzi. K tomuto účelu potřebujeme získat přibližně 250 tisíc korun. Dále budeme rádi za každého sponzora a dárce, který nám finančně i jinak pomůže s rekonstrukcí školy. Přestože máme několik sponzorů i mezi rodiči, na rekonstrukci bude bohužel potřeba mnohem vyšší částka.
Školní budova, na jejíž rekonstrukci se chystáme.
Za všechny Vámi poskytnuté finanční dary Vám jménem všech dětí a rodičů děkujeme.
Tým Školy Lokahi
Děkujeme.