Dárcovské výzvy – tipy pro ambasadory

Dárcovské výzvy jsou ve světě fundraisingovým hitem číslo jedna a oblíbili si je všichni, kdo rádi podpoří smysluplnou věc. Přidejte se k nim, podpořte neziskovku, která je vašemu srdci blízká a dejte o tom vědět svému okolí. Jak? Běhejte maratony, slavte narozeniny a podnikejte bláznivé akce pro dobrou věc. Proč? Protože to za to stojí! Na Darujme.cz máme s dárcovskými výzvami zkušenosti, které vám přinášíme v podobě několika jednoduchých tipů na to, jak takovou výzvu zvládnout.

Co je to dárcovská výzva?

V rámci dárcovské výzvy, či také peer to peer fundraisingu, mohou příznivci neziskových organizací pomoci získat pro zvolenou organizaci dary určené na vybraný podporovaný projekt. Většinou jsou tyto výzvy realizovány v rámci nějaké životní události nebo sportovní akce, případně při jiné osobní výzvě nebo sázce. Ambasador – tedy ten, kdo se pro výzvu rozhodne – pak oslovuje své přátele, známé, kolegy, rodinu a další a žádá je o podporu pro vybraný projekt.

Jdete do toho? Nebudete-li si vědět rady, jak se výzvy zhostit a s čím začít, řiďte se následujícími kroky. A pokud si ani poté nebude jisti, ozvěte se neziskovce, kterou plánujete podpořit nebo napište nám do Darujme.cz – rádi vám pomůžeme!

Zvolte si akci – výzvu

Nejprve si ujasněte, při jaké příležitosti chcete dary vybírat. Stálicemi na peer to peer fundraisingové scéně jsou rozličné sportovní aktivity typu maratonský běh, náročný výšlap či závod na kole. Co se četnosti týče, šlapou jim na paty výzvy vyhlašované při životních událostech jako narozeniny, narození dítěte, výročí, svatba či jiná oslava. Objevují se nicméně i rozličné osobní sázky jako oholení hlavy, skok padákem či konec kouření.

Dejte vědět neziskovce, co plánujete

Máte už výzvu, které chcete čelit, nebo akci, kterou plánujete slavit? Vyberte si projekt vaší oblíbené neziskovky (například zde) a neváhejte ji kontaktovat. Přibližte jim, o co vám jde a promyslete si důkladně odpovědi na otázky – proč se chci pustit do výzvy, na co chci vybrat, kolik chci vybrat, mám-li jiné cíle. Pomůže vám to následně zformulovat text výzvy a připravit se na záludné dotazy okolí. Není od věci domluvit se s neziskovkou na pomoci s propagací výzvy (sdílení na sociálních sítích nebo v newsletteru). Organizace vás samozřejmě může podpořit i jinými cestami, ve dvou se to přece lépe táhne!

Vytvořte si stránku vaší výzvy

Bez pořádné stránky to nepůjde! Naštěstí to s Darujme.cz bude na pár minut. Stránce výzvy se vyplatí věnovat náležitou pozornost, neboť to bude váš hlavní komunikační prostředek. Pohrajte si s jejím nastavením a hlavně s textem a fotkami. Na Darujme.cz je samozřejmostí možnost nastavit si teploměr – cílovou částku (pro znázornění již poskytnutých darů), částky jednotlivých darovacích tlačítek či možnost zadání vlastní částky daru. K dispozici máte výběr typizovaného grafického pozadí a možnost vkládat doplňující fotky či videa.

Text vaší výzvy

Na prvním místě výzvu pokřtěte – vymyslete jí název. Držte se při tom zlatého pravidla – stručně, jasně, výstižně. Název by měl odkazovat na osobu ambasadora a na obsah výzvy. Jakkoli důležitý je název, nepodceňte ani základní shrnutí. Jde o krátký text o maximálně 5 větách, který shrnuje obsah výzvy a v nejlepším případě také obsahuje call-to-action neboli výzvu k akci. Popusťte uzdu své fantazii a smyslu pro humor, lidem se bude snáze darovat, když se u výzvy navíc pobaví.

V dalším textu, popisu výzvy, sdělte svým dárcům, co děláte, proč to děláte, pro koho to děláte a kdy to děláte. Optimální je cca 250-300 slov. Srozumitelný popis a jasný příběh jsou základ! Mějte na paměti, že lidé v online světě příliš nečtou, a proto méně je někdy více.

U sportovních výzev či takových, kde něco překonáváte, se osvědčuje zdůraznit, že je to pro vás opravdu fyzická výzva a možná to bude i bolet. Výzkumy skutečně ukazují, že lidé více přispívají na výzvy, které nejsou zrovna procházkou růžovým sadem. U narozeninových, svatebních a podobných výzev se zase nebojte vyzdvihnout, že se vzdáváte darů ve prospěch podpory vybraného projektu či organizace.

Peer to peer výzvy nejsou crowdfundingovým portálem ani e-shopem. To hlavní oč tu běží, jsou opravdu dary. Pokud si to budete přát, můžete dárce motivovat nějakou osobní odměnou. Například, že nejštědřejšímu dárci dovezete suvenýr, uvaříte večeři nebo ho pozvete na kávu či pivo. Darování při dárcovské výzvě však nemá být primárně spjaté s žádnou protihodnotou.

Nastavte si cílovou částku

Důkladně si promyslete cílovou částku, kterou byste rádi pro zvolený projekt či organizaci vybrali. Cílová částka je vaším osobním cílem, nemá žádný vliv na to, zda se peníze organizaci pošlou. Všechny obdržené příspěvky se organizaci přepošlou vždy bez ohledu na to, zda se vybere více či méně. Nastavená částka je psychologickou hranicí. Vám i osloveným dárcům se lépe plní rozumný cíl, než pokud se pouze přihazuje do neurčita. Dárcům se rovněž lépe odhaduje, kolik mají přispět a vidina hraniční částky je motivuje k pomoci dosáhnout cíle. Při stanovování cíle zvažte, kolik je vaše okolí opravdu schopno přispět. Není nic horšího než frustrace ze zbytečně vysoko nastaveného cíle, který se neplní. Zvažte následující:

  1. Kolik lidí mám v plánu aktivně oslovit?
  2. Vězte, že z přímo oslovených lidí daruje zhruba třetina.
  3. Kolik může jedinec z oslovené skupiny lidí přispět? V odhadech se držte spíše při zemi, zvažte jejich zaměstnání, zkušenosti s darováním i to, jestli je může vybraný projekt oslovit.
  4. Vynásobte počet pravděpodobně darujících s predikovanou darovanou částkou a máte cíl.
  5. Obecně se dá říct, že se nejčastěji daruje mezi 200-500 Kč a nejběžnější cílová částka je 10 000 – 15 000 Kč.

Vždy je příjemnější cílovou částku překročit než jí nedosáhnout. A to jak pro vás, tak pro všechny, kteří přispěli. Na druhou stranu si neklaďte příliš přízemní cíle a motivujte sami sebe k činnosti! Nezapomeňte, že žádný dar není malý a podpořit vybranou neziskovku svou činností je k nezaplacení.

Využijte své kontakty

Úspěchy dárcovských výzev stojí zejména na osobním rozměru. Šiřte proto svoji výzvu mezi kamarády, rodinou či kolegy a nebojte se oslovit své známé ani skrze sociální média. Pro oslovení skvěle fungují přímé kanály jako je e-mail, zavolání či zpráva přes Messenger. Post na Facebooku sice vaší výzvě může pomoci, ale chybí zde faktor přímého oslovení. Platí, že čím více oslovených, tím vyšší bude vybraná částka. Ovšem šance na to, že vás okolí podpoří, budou vyšší, když je oslovíte osobně.

Aktualizujte obsah

Stránka vaší výzvy by měla být neustále živá. Přidávejte obrázky, videa, příběhy, komentáře a sdílejte zde třeba i váš pokrok. Vkládejte sem tematické fotografie k vaší výzvě. Běžíte maraton? Použijte fotku v běžeckém dresu. Slavíte narozeniny? Najděte fotku z dřívější oslavy. Alespoň na jedné fotce byste měli být vy jako ambasador, další fotky mohou být dle potřeby ilustrační. Nevažte se a použijte nyní oblíbené memy, gify nebo nějakou vzdělávací infografiku k projektu, který podporujete. Cokoliv, co je vám blízké!

Doplňte výzvu i o video. Ve video zdravici shrňte účel výzvy, sdílejte pokroky v trénování na maraton, apod. Videa by měla být krátká, zhruba kolem jedné minuty. Kvalitou se nemusíte vůbec trápit, bohatě postačí krátké video na YouTube natočené na vašem chytrém telefonu.

Harmonogram

Určete si časové rozmezí, ve kterém bude výzva probíhat. Tato informace bude uvedena na stránkách výzvy. Časové rozmezí pomáhá dárcům zhodnotit aktuálnost výzvy a zvyšuje její důvěryhodnost. Standardně platí, že 1 výzva = 1 měsíc.

Výzvu je vhodné započít 2-3 týdny před samotnou akcí spojenou s výzvou a zakončit týden po této akci. Ze zkušenosti přichází nejvíce darů na začátku výzvy, pak těsně před akcí a nakonec pár dní po ní.

Po proběhnutí výzvy je dobré výzvu uzavřít. Na Darujme.cz vypadá uzavřená výzva tak, že po otevření její stránky je návštěvník upozorněn textem, že výzva je již ukončena a není možné dále darovat. Neváhejte uzavřenou výzvu doplnit poděkováním, záznamem z akce či závěrečnou aktualitou. Fantazii se meze nekladou.

Poděkování

Vaši dárci si rozhodně zaslouží poděkování. Vypadá to jako jasná zpráva, ale opravdu na to nezapomeňte. Kratičký e-mail či zpráva přes Messenger často udělají více, než čekáte. Od Darujme.cz dostane každý dárce automaticky notifikaci o daru, ale přeci jen, poděkování od vás je nenahraditelné.
Ambasadoři také často děkují společně s neziskovkou, pro kterou sbírali dary. A to je skvělá cesta, protože dárcovství je vždy o projevené důvěře a vztazích.

Dočetli jste až sem? Děkujeme! Věříme, že nyní už tedy víte, jak na to. Pokud máte chuť, nechte se inspirovat několika úspěšnými výzvami z Darujme.cz:

   

Držíme vám palce a těšíme se na spoustu nových dárcovských výzev!

Tým Darujme.cz (podpora@darujme.cz)

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci