7. října 2016 | Online fundraisingové tipy

Otestujte se! Co se stane při návštěvě vašeho webu? Nebo otevřením „newsletteru?

Téma online fundraisingu versus úvodní stránka webu, stejně jako online fundraising versus e-mail marketing, je tématem hojně rozebíraným. Pravda, spíše na zahraničních webech. Online fundraising má zkrátka na západě větší tradici. Americká neziskovka Network For Good nabízí zajímavý pohled na úvodní stránku vašeho webu, stejně jako na e-mail marketing pomocí sebe-otestování formou tzv. „check-listů“.

I přesto, že je v dnešní době lákavé využívat zejména sociálních sítí, oblast online fundraisingu a webu, e-mailové komunikace a pořádání akcí  jsou tím, co každá nezisková organizace potřebuje, aby mohla konat dobro i v online světě tím správným způsobem.

Otestujte se a inspirujte se! Projděte si „check-listy“, zabere to jen pár minut. Možná že pouze malá změna na vašem webu nebo v e-mailové komunikaci  přinese více, než čekáte.

Úvodní stránka webových stránek

Přiznejme si to: lidé udrží pozornost jen velmi krátce. Zejména pokud jde o internet. Vaše úvodní stránka (“mainpage“) musí efektivně a rychle poskytnout přesně to správné množství informací. Splňují vaše stránky následujících 12 bodů?

  1. Je neznalý čtenář schopný identifikovat činnost vaší organizace a získat zájem o více informací během pouhých dvou vteřin od zobrazení vašich webových stránek?
  2. Obsahuje úvodní stránka vašeho webu velký a emotivně působící obrázek nebo informaci, která se čtenáře osobně dotkne?
  3. Lze na vašich webových stránkách najít darovací tlačítko během jedné až dvou vteřin?
  4. Je darovací tlačítko výrazné? Co zásadního se může stát, když člověk daruje ihned?
  5. Je darovací tlačítko umístěno na viditelném místě, v dostatečné velikosti a poutavých barvách?
  6. Je zřejmé, kam peníze odcházejí? Na jaké konkrétní činnosti či jakým konkrétním lidem?
  7. Získá člověk z informací u darovacího tlačítka pocit, že musí darovat ihned? Zná důvody, proč má darovat ihned?
  8. Obsahuje úvodní stránka vašeho webu odkaz na pořádané akce
    a další příležitosti zapojení se do činnosti organizace?
  9. Jsou na vašich webových stránkách viditelně umístěny reference?
  10. Umožňují webové stránky vašemu potenciálnímu dárci kontaktovat vás v případě, že není připraven darovat ihned?
  11. Odkazujete na vašich webových stránkách i na jiné online zdroje, kde o vás může dárce nalézt informace (např. Facebook)?
  12. Ujistili jste se, že je úvodní stránka vašeho webu pro čtenáře přehledná a zajímavá?

E-mail marketing

 Chcete zaujmout vaší  e-mailovou zprávou? Než tak učiníte, projděte si následujících 9 bodů:

  1. Je předmět zprávy pro příjemce tak jasný a lákavý, aby zprávu otevřel? Mějte na paměti, že se jedná o 8-10 nejdůležitějších slov.
  2. Využíváte naplno podokna náhledu? Čtenáři spatří pouze prvních pár řádků, proto do úvodu zprávy uveďte to nejpodstatnější.
  3. Je vaše zpráva dobře čitelná? Využitím jednoduchého, účelného písma a vhodného výběru stylů upoutáte a udržíte pozornost vašich čtenářů.
  4. Zobrazí se text vždy, i když obrázky ne? Pamatujte, že řadě čtenářům se obrázky automaticky nezobrazí, proto je vhodně vyvažte s textem, abyste dosáhli svého cíle za jakéhokoli zobrazení zprávy.
  5. Má vaše zpráva osobní nádech? Ať už vřelým pozdravem, tónem nebo obsahem, ujistěte se, že vaše zpráva působí jako konverzace s lidmi, kteří vás znají, nikoliv kteří jsou pouze článkem na seznamu.
  6. Je váš e-mailový účet v souladu se  zákonem, není SPAM? Udržujte si dobrou pověst online následováním příkladů dobré praxe a respektováním zákonů. Dodržujte základní principy tím, že na konci každé zprávy vždy uvedete vaši faktickou e-mailovou adresu, na kterou je možné zasílat odpovědi či dotazy.
  7. Máte povolení zasílat e-mailové zprávy každému, kdo je na vašem seznamu e-mailových kontaktů?
  8. Využíváte zkušeností z předchozích e-mail marketingových kampaní? Dokonalá e-mailová zpráva neexistuje – zcela jistě ale můžete pracovat na zlepšování míry otevírání zasílaných zpráv, prokliků a odpovědí tím, že budete věnovat pozornost měření a výsledkům vašich předchozích kampaní.
  9. Testujete některou z částí vaší e-mailové zprávy? Možná se vám nezdá realistické testovat vhodnost textu v předmětu e-mailu (např. zaslat postupně několik verzí textu a posoudit, která verze byla nejúspěšnější), ale i zaslání neformální ankety pracovníkům organizace vám může poskytnout obrázek o tom, co bude úspěšné.

Dává vám to smysl? Chcete vědět více? Neváhejte si stáhnout celou příručku Online fundraising 2.0, která nabízí „check-list“ testování se i v dalších oblastech! Za pár minut tak budete vědět více!

Příspěvek byl inspirován a informace jsou volně přeloženy z anglického originálu „Online Fundraiser´s Checklist 2.0: Covering the Basics to Ensure Success Across Online Fundraising, Email Outreach and Event Management“. Dostupné z: http://www.fundraising123.org/files/Checklist%20eBook%205.16.11.pdf Jedná se o bezplatnou elektronickou publikaci Network for Good, Learning Centre. Licence: Creative Commons License, Attribution 3.0.

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci