4. srpna 2017 | Online fundraisingové tipy

Dárcovské výzvy pro začátečníky

Filantropie vám není cizí? Pak byste měli znát dárcovské výzvy! Dárcovské výzvy jsou ve světě fundraisingovým hitem číslo jedna a oblíbili si je všichni, kdo rádi podpoří smysluplnou věc. Běhají, slaví narozeniny a podnikají bláznivé akce na podporu rozličných bohulibých aktivit. Přidejte se k nim, podpořte neziskovku, která je vašemu srdci blízká a dejte o tom vědět svému okolí. Následující řádky vám poskytnou základní přehled o tom, jak výzvy běžně probíhají a jak je můžete sami realizovat.

Co je to dárcovská výzva? V rámci dárcovské výzvy, či také peer to peer fundraisingu, mohou příznivci neziskových organizací pomoci získat pro zvolenou organizaci dary určené na vybraný podporovaný projekt. Většinou jsou tyto výzvy realizovány v rámci nějaké životní události nebo sportovní akce, případně při jiné osobní výzvě nebo sázce. Ambasador – tedy ten, kdo se pro výzvu rozhodne – pak oslovuje své přátele, známé, kolegy, rodinu a další a žádá je o podporu pro vybraný projekt.

Chcete se do něčeho takového taky pustit? Neponechejte nic náhodě.

Vyberte si příležitost či akci – stálicemi na peer to peer fundraisingové scéně jsou rozličné sportovní aktivity typu maratonský běh, náročný výšlap či závod na kole. Co se četnosti týče, šlapou jim na paty výzvy vyhlašované při životních událostech jako narozeniny, narození dítěte, výročí, svatba či jiná oslava. Objevují se nicméně i rozličné osobní sázky jako oholení hlavy, skok padákem či konec s kouřením.

Vyberte si projekt, který podpoříte – kontaktuje poté neziskovku, která projekt zaštiťuje. Není totiž od věci domluvit se s neziskovkou na pomoci s propagací výzvy (sdílení na sociálních sítích nebo v newsletteru).

Vytvořte si časový plán – standardně platí, že 1 výzva = 1 měsíc. Výzvu je vhodné započít 2-3 týdny před samotnou akcí spojenou s výzvou a zakončit týden po této akci. Ze zkušenosti přichází nejvíce darů na začátku výzvy, pak těsně před akcí a nakonec pár dní po ní. Po proběhnutí výzvy je dobré výzvu uzavřít. Neváhejte uzavřenou výzvu doplnit poděkováním, záznamem z akce či závěrečnou aktualitou.

Promyslete si cílovou částku – obecně se nejčastěji daruje mezi 200-500 Kč a nejběžnější cílová částka je 10 000 – 15 000 Kč. Při stanovení cílové částky vám můžou pomoci otázky jako: Kolik lidí mám v plánu aktivně oslovit? Kolik může jedinec z oslovené skupiny lidí přispět? A vězte, že z přímo oslovených lidí daruje zhruba třetina.

Jakmile si ujasníte všechny výše zmíněné body, nastává ten správný čas vytvořit pro vaši výzvu vlastní stránku. Protože jak jinak dát o výzvě vědět ostatním?

Otextujte si výzvu – vymyslete své výzvě název a napište si základní shrnutí. Název by měl odkazovat na osobu ambasadora a na obsah výzvy. Základní shrnutí je krátký text o maximálně 5 větách, který shrnuje obsah výzvy a v nejlepším případě také obsahuje call-to-action neboli výzvu k akci. Popusťte uzdu své fantazii a smyslu pro humor – lidem se bude snáze darovat, když se u výzvy navíc pobaví. V popisu výzvy, sdělte svým dárcům, co děláte, proč to děláte, pro koho to děláte a kdy to děláte. Optimální je cca 250-300 slov. Srozumitelný popis a jasný příběh jsou základ! Mějte na paměti, že lidé v online světě příliš nečtou, a proto méně je někdy více.

Aktualizujte obsah stránky – stránka vaší výzvy by měla být neustále živá. Přidávejte tematické fotky, video zdravice, příběhy, komentáře a sdílejte zde třeba i váš pokrok. Nevažte se a použijte nyní oblíbené memy, gify nebo nějakou vzdělávací infografiku k projektu, který podporujete.

Oslovte své okolí – úspěchy dárcovských výzev stojí zejména na osobním rozměru. Šiřte proto svoji výzvu mezi kamarády, rodinou či kolegy a nebojte se oslovit své známé ani skrze sociální média. Pro oslovení skvěle fungují přímé kanály jako je e-mail, zavolání či zpráva přes Messenger. Platí, že čím více oslovených, tím vyšší bude vybraná částka. Ovšem šance na to, že vás okolí podpoří, budou vyšší, když je oslovíte osobně.

Poděkujte všem dárcům – vaši dárci si rozhodně zaslouží poděkování, přičemž postačí kratičký e-mail či zpráva přes Messenger. Od Darujme.cz dostane každý dárce automaticky notifikaci o daru, ale přeci jen, poděkování od vás je nenahraditelné.

Nyní už tedy zhruba víte, jak na to. Pokud máte chuť, nechte se inspirovat několika úspěšnými výzvami z Darujme.cz:

 

 

 

Nezapomeňte, že dárcovská výzva nemá být pouze o vynaloženém úsilí, ale má vás také těšit. Koukejte si to tedy pořádně užít! My vám držíme palce a těšíme se na spoustu nových dárcovských výzev!

Chcete-li vědět více, mrkněte sem: https://www.darujme.cz/darcovske-vyzvy-tipy-pro-ambasadory

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci